Pagina's

zondag 13 juni 2010

Zeilen

Mijn man zeilt zowat zijn hele leven en ik zeil zolang ik mijn man ken. En dat is ruim 10 jaar. Het eerste jaar gingen we samen op vakantie. Uiteraard per boot. Dat jaar bleven we in Nederland: IJselmeer, Friese meren en de Wadden. Later gingen we naar Zeeland, Engeland en Denemarken. En dat allemaal in onze Defender 27 (pm 8 meter lang). Ik snap best dat onze moeders en dan voornamelijk mijn schoonmoeder het maar niks vond als we over de Noordzee voeren.

Aangezien we ons bed 's avonds over de wc moesten leggen, wilden we een boot met een wc die je ook 's nachts gewoon kan gebruiken. Mijn man sneupte op internet en zag begin 2005 een 'leuke' boot in Amerika. Voor de gein vroeg hij informatie op en sprak hij met de eigenaar. Het werd toch wat serieuzer want kort daarna zaten we in het vliegtuig naar Florida. We bekeken de boot en die beviel ons erg goed. Mijn man en schoonvader vlogen later weer naar Florida en voeren de boot, de Guia IV, van de westkust naar de oostkust. Vanuit Fort Lauderdale, boven Miami, is de boot toen verscheept naar IJmuiden.


De Guia IV is bijna 14 meter lang, zo lang was helemaal niet de bedoeling. Maar in Amerika waren toen (en zijn misschien nog wel) de boten relatief goedkoop. Dus hebben we geinvesteerd in lengte. Het is een boot van hout - epoxy. Het was een racer en is omgebouwd tot 'plezierjacht'. Ze komt oorspronkelijk uit Italie. De eigenaar had ook de Guia I, II en III. De Guia III is aangevaren en de eigenaar wilde een oerdegelijk en stevig schip, dat schip hebben wij nu en ze bevalt erg goed. Het verhaal van de aanvaring staat in het boek 'Total Loss' van Jack Coote, staat hier uiteraard in de kast tussen alle andere zeilboeken.

Guia betekent trouwens 'gids' in het Spaans. Maar de naam komt waarschijnlijk van de dochter van de eigenaar, die Guia zou heten.

Het is de bedoeling dat we in augustus 2011 een aantal jaar op pad gaan met de boot. Een wereldreis dus. De naaimachine gaat in elk geval mee! Het verste wat we tot nu toe hebben gevaren is naar Noorwegen/Zweden. Dat was een prachtige vakantie. In 2008 werd Noa geboren en zeilden we in de zomer in Nederland. Begin 2009 zijn we twee keer een week weg geweest richting IJsselmeer en de eilanden. Daarna werd Sophie in juli geboren en hebben we niet meer gezeild. De boot krijgt aankomende week een nieuwe motor. Op de oude konden we niet meer vertrouwen. Veel gedoe ermee gehad. Hopelijk kunnen we over een week of 2 eindelijk weer 't water op, na een jaar stilliggen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten