Pagina's

vrijdag 15 juni 2012

English paper piecing - hoe ik het doe

Ik gebruik hexagonen van 1,5 inch. Dat is de maat van een zijde. Deze afmeting bevalt me wel omdat je best snel resultaat hebt qua afmeting van je werk. Ik bestelde de hexagonen en maakte ze niet zelf, ze zijn gemaakt van stevig, glad papier.

Omdat ik English paper piecing zo leuk vind, laat ik jullie er even van meegenieten.
Ik sneed stofjes op maat. Zorg ervoor dat de randje die je straks om het papiertje gaat vouwen, niet te smal zijn.

Ik gebruik een haarschuifje om papier en stof op de juiste plaats te houden.
Nu naai ik het eerste hoekje aan elkaar. Ik naai tegen de klok in en ik naai niet door het papier heen, alleen door de stof.

Als ik aan het laatste hoekje toe ben, haal ik het schuifje eraf. Na dit hoekje moet je de draad afhechten. Eigenlijk is het beter om dat voor de zekerheid bij elk hoekje te doen maar zelf vind ik dat niet nodig (ofwel ik ben er te lui voor).

Het resultaat. Je kan het nu strijken. Ik denk dat het resultaat daar mooier van wordt.

Als je meerdere hexagonen hebt gemaakt, kan je ze aan elkaar gaan naaien. Ik gebruik weer het schuifje om de boel op z'n plaats te houden.

Begin in een hoek en naai de 2 hexagonen aan elkaar vast. 

Weer afhechten.

Tadaa!

Om deze bloem te maken had ik wat advies nodig van Zusje B. Het gemakkelijkst is om eerst alle blaadjes vast te naaien aan het hart. Daarna naai je de blaadjes aan elkaar. Ik wist eerst niet wat het handigst was en begon met de blaadjes en wilde daarna het hart erin naaien. Dat is bijna onmogelijk zonder het papiertje eruit te halen en dat is juist niet de bedoeling. Een papiertje mag je er pas uithalen als een hexagoon omringd is door andere hexagonen.

Weer dat schuifje.

Het laatste stukje.

En dan, na een paar avonden voetbal 'kijken', heb je dit. Ik vind het vrij verslavend en ik moet uitkijken dat ik nog toekom aan andere zaken zoals het huishouden ;o)

12 opmerkingen:

  1. t ziet er inderdaad heel leuk uit!!! Waarvoor voetbal (op tv) al niet goed voor is!!
    Maren (hoemmelke.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is zo leuk! En wat heb je er een goede beschrijving van gemaakt. Ik had het al eens eerder gezien op een blog van een vrouw uit amerika. Echt heel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er wel erg leuk uit Carolien en idd, heerlijk om te doen bij de tv lijkt me. Hoeveel malletjes moet je hebben hiervoor?
    Ms moet ik het ook eens proberen! :)
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke bezigheid, ik kan zien dat het voetballen inspireert! Wat ga je er mee maken? Een bal?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ontzettend leuk! Ik ben ook wel erg benieuwd wat je er uiteindelijk mee gaat doen. Want het is natuurlijk wel stug door het papier.. ik ga er maar niet aan beginnen.. maar het is wel erg leuk, denk ik.. en ik heb zoveel kleine stukjes stof.. nee, eerst kijken wat je ermee gaat doen! ;-)
    fijne zondag!
    liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, dat wist ik niet! Wat leuk!!! En wat je zegt, gewoon lekker voor de tv! Misschien.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de uitleg!! Zie overal hexagonnetjes voorbij komen en dacht dan heel vaak dat wil ik ook!! Ben blij dat je er ook bij schreef dat je het kartonnetje er pas uithaald als je er een heleboel aan elkaar hebt zitten.
    Ben nu helemaal blij...
    Groetjes Marguerite (margueritemaakthet.blogspot.com)
    Ik ga je volgen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is het resultaat leuk! Maar... wat... een.... werk.... ik ben echt jaloers op je geduld! Ik kijk uit naar het resultaat. Dus laat dat huishouden maar even zitten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. keitof! ik dacht dat paperpiecing met gekleurd papier was, en had er nooit op gelet! maar zo lijkt het wel iets tof en haalbaar, zeker om restjes kwijt te raken, en strijkparels in de oven smelten! superidee!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik lijm ze met een prittstift uitwasbaar op 30 graden en laat makkelijk los van de kartonnetjes, werkt supersnel!!

    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik lijm ze met een prittstift uitwasbaar op 30 graden en laat makkelijk los van de kartonnetjes, werkt supersnel!!

    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen