Pagina's

dinsdag 20 december 2011

Het is tijd voor...

Slaapzakje voor knuffels (want ook zij liggen er graag warm bij)

Vandaag is het dag 20 van de Dutch Swappers Adventskalender. Spannend, want nu is het tijd voor mijn bijdrage....een slaapzakje voor je allerliefste knuffeltje (voor de kleintjes onder ons dan).


Het slaapzakje bestaat uit een matrasje en een dekje (dekentje) wat vastzit aan het matrasje. Leuk om een knuffeltje (of 2) in te schuiven en mee te nemen in de auto, in bed en om heerlijk mee te spelen.

{ Bepaal hoe groot het slaapzakje moet worden en maak hier een mal van.
Ik gebruikte een A4-tje. Rond de hoeken af en teken een lijn op ongeveer 1/3 van de bovenkant. Het bovenste gedeelte wordt het kussentje.

{ Kies stofjes uit en zoek er een leuk biaisbandje bij. Als je een slaapzakje voor een meisje maakt dan is het leuk om biaisband met een kantje te gebruiken. Pak ook een stuk fiberfill, ik gebruik vrij dunne.

{ Knip het volgende (met 1 cm naadtoegift):
1x achterkant matrasje
1x voorkant matrasje
1x achterkant dekje (het 2/3 gedeelte, ik gebruik wit katoen)
1x voorkant dekje (het 2/3 gedeelte)
2x fiberfill waarvan je 1 stuk doorknipt op de 1/3e lijn, zodat je een stuk van 1/3 en een stuk van 2/3 krijgt.

{ Naaien
1) Leg de achterkant van het matrasje met de goede kant omlaag en leg het fiberfill (A4-tje) erop. Leg daarop aan de bovenkant het 1/3e stukje fiberfill. Speld het vast en zigzag rondom zodat het fiberfill niet kan verschuiven.
2) Leg de achterkant van het dekje met de goede kant omlaag en leg het 2/3e stukje fiberfill erop. Daarop leg je de voorkant van het dekje, met de goede kant omhoog. Speld het vast en zigzag rondom. Naai eventueel verticale banen over het dekje, zoals op het voorbeeld. Werk de bovenkant af met biaisband. Je kunt de biaisband in 1 keer vastnaaien door het dubbel te vouwen en om de stof te leggen. Daarna vastspelden en naaien.
3) Leg het dekje met de onderkant op de voorkant van het matrasje en zigzag het aan de onderkant en zijkanten vast.
4) Leg de achterkant van het matrasje (1) met de goede kant omhoog (met het fiberfill omlaag) en leg de rest (3) er met de goede kant op. Speld vast en naai het op 1 cm van de kant vast. Hou een opening van een cm of 10 vrij om het slaapzakje te kunnen keren.
5) Knip de afgeronde hoeken in, knip niet door het stiksel heen. Door het inknippen krijg je geen prop stof in de hoeken. Keer het slaapzakje door de opening en duw de hoeken uit met bijvoorbeeld een pen of eetstokje. Gebruik geen scherp voorwerp want dan beschadig je de stof misschien. Je kunt het gat dichtnaaien voordat je de biaisband om je slaapzakje naait. Je kunt het ook dichtnaaien terwijl je het slaapzakje afwerkt met biaisband.

Welterusten knuffeltjes!
  
Ik maakte tot op heden de slaapzakjes trouwens door bij stap 4 alles op elkaar te leggen zoals het eruit ziet als het klaar is. Je zigzagt dan de voor- en achterkant van het slaapzakje aan elkaar en je hoeft niet te keren. Na het zigzaggen naai je de biaisband eromheen.


Meer slaapzakjes en andere leuke spulletjes van stof kan je vinden in mijn webwinkel. Tot eind december krijg je 15% korting op je bestelling dus kom snel kijken!


Wil je dit slaapzakje winnen? Wie wil je het slaapzakje geven? Laat dan een reactie achter en kom of blijf me gezellig volgen. Het zou leuk zijn als je de Adventskalender wilt promoten op je blog, facebook etc. Op 24 december maak ik de winnaar bekend!!

23 opmerkingen:

  1. Wat een leuk slaapzakje, inderdaad een heel leuk plan, ik weet een vriendje van Jako die dat super zou vinden voor zijn KOKO, zijn lievelingsaapje (en hij is bijna jarig, dus dan kan ik aan de slag)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een superleuk slaapzakje
    elke morgen is het weer een verrassing
    ik doe graag mee met de giveaway :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg geslaagd, dit slaapzakje, ik wil het graag winnen voor m'n zoon Joep!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lief slaapzakje! Ik kan me voorstellen dat kinderen hier heel blij mee zijn, een eigen slaapzak voor een geliefde knuffel. Op dit moment heb ik geen lieverdjes in deze leeftijd, dus ding niet mee naar deze give away, maar wilde je wel laten weten dat ik het een leuke vulling achter het adventkalenderdeurtje vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Owwww wat een slaapzakje!!!!!
    Dat stofje is erg leuk!!!!
    Ik (ik bedoel de meiden) doen heel graag mee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er knus uit, zoiets had ik vroeger prachtig gevonden. Ik was altijd in de weer met poppen en knuffels. Ik zou hem nu aan ons nichtje geven, die zou zo'n slaapzakje prachtig vinden. Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een ontzettend leuk initiatief is die adventskalender zeg! Elke dag iets leuks en afwisselends. Ik wil graag kansmaken op het slaapzakje, daar zullen mijn oppaskinderen zich kostelijk mee amuseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat heb je leuk gemaakt! Daar zullen vele knuffels heerlijk in weggestopt worden denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oooooooooooooooooh die slaapzak vind ik geweldig !
    Ik zou hem gebruiken in de kleuterklas ik doe binnekort stage over slapen gaan en licht en donker ! die zou ik zeker en vast die stage periode kunnen gebruiken ! en later in mijn eigen klas! ik doe graag mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk! Mijn zoontje zou zoiets helemaal leuk vinden dus ik doe graag mee met de giveaway!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha, wat een leuk slaapzakje voor eendje of voor poesje of voor beertje. Ze liggen nu allemaal verspreid over het bed van mijn dochter. Ik hoor ze nu al ruzie maken wie er die nacht in mag slapen. Dus ik doe mee hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het slaapzakje zou ik mijn jongste geven, hij heeft elke avond een ritueel om zijn knuffeltjes naast zich in bed te kunnen leggen... Wei weet kan hij dat weldra ;-)
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou deze slaapzakje voor mijn neefje zijn knuffel roosje willen!!!

    echt leuk gedaan

    mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Carolien,

    Geweldig, zo'n knuffelslaapzakje. Ik zou die heel graag willen voor mijn dochter. Die iedere avond haar poppen en knuffels instopt in zakdoekken, babydoekjes en luierdoeken. Welke knuffel dan de gelukkige wordt, dat weet ik ook nog niet.
    Groetjes Leny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een superlief slaapzakje! Te schattig met Bert erin :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. O, wat zullen die knuffels heerlijk slapen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel erg leuk! Ik doe ook graag mee, veel knuffels zonder slaapzakje hier :) En als ik niet win, dan probeer ik het vast en zeker zelf eens :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Superleuk! Ik wil graag meedoen voor mijn dochter (4), die heeft alle soorten en maten popjes en knufjes en nog geen slaapzak.......

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Superleuk! Ik wil graag meedoen voor mijn dochter (4), die heeft alle soorten en maten popjes en knufjes en nog geen slaapzak.......

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat een leuk slaapzakje zeg, wil zeker meedoen wie weet win ik er wel een voor de poppen van mijn nichtje die heeft zelfs bedjes voor der poppen, die zou het geweldig vinden,
    win ik niet, geen ramp dan ga ik er zelf een proberen te maken, probleem is dat ik niet wet hoe je baisband erom hee moet naaien,

    top bijdrage bedankt hiervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Dobbel Ik zou even op internet zoeken naar het gebruik van biasband. Ik speld het altijd in 1 x aan de stof en naar het dan vast. Ik kan het niet zo goed uitleggen, er zijn wel filmpjes of andere uitleg met plaatjes te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik doe heel graag mee ! Grtjs Hellen
    PS: het zou dienen in de kleuterklas
    hellensenden at hotmail dot com

    BeantwoordenVerwijderen