Pagina's

maandag 25 april 2011

Receptjes van vroeger

Ik wil graag 2 recepten met jullie delen die ik van mijn oma heb.
Ik was ze tijden lang kwijt maar vond ze gelukkig terug.
Mijn oma heeft ze volgens mij een beetje uit haar hoofd opgeschreven dus ik hoop dat het klopt.
Binnenkort ga ik ze zelf weer eens maken.

Havermoutkoekjes

Nodig:
1 beker havermout
1 beker zelfrijzend bakmeel
1 beker suiker (minder is beter)
1 ei
70 gram boter

Doen:
Boter smelten.
Alles door elkaar.
Balletjes maken en plat drukken.
Bakken op 240 graden (of misschien lager).

Er staat niet bij hoe lang de koekjes moeten bakken, je ziet het wel aan de kleur.
Als ze mooi van kleur zijn dan zijn ze vaak wel klaar;)


**********************
Inmiddels heb ik de koekjes gebakken en geproefd natuurlijk.
18-20 minuten op 200 graden. Iets onder het midden van de oven (ook afhankelijk van de dikte van de koekjes).
Ik gebruikte 2 eieren omdat het deeg niet 1 geheel werd met 1 ei.
En een half kopje suiker kan ook prima, of zelfs nog minder.

Griesmeelpudding

Nodig:
3/4 liter melk
1/4 stokje vanille
vanillesuiker
75-85 gram griesmeel
1-2 eieren (als je 2 eieren gebruikt dan wat minder griesmeel)
beetje zout

Doen:
Melk met griesmeel op 't vuur zetten.
De eierdooiers apart kloppen met wat koude melk.
Opgeklopte eierdooiers bij de melk en griesmeel doen terwijl je goed in de pan roert.
Eiwitten heel stijf kloppen en er zo luchtig mogelijk bij doen.
Als de eieren erbij gedaan zijn, mag de griesmeel niet meer koken.
Daarna in een vorm gieten en af laten koelen.

Wij aten dit in de zomervakantie bij mijn opa en oma. We goten er dan zelfgemaakt druivensap overheen. Smullen!




2 opmerkingen:

  1. plezant hé, zo van die familiereceptjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Carolien! Die havermoetkoekjes zijn al zo lang ik me kan herinneren vast recept bij ons. Vroeger in Haarlem, op Schier maar ook nu maken Maria en ik ze beiden nog steeds vaak. Lekker zijn ze he?!? En kan niet mis gaan! XXX

    BeantwoordenVerwijderen