Pagina's

donderdag 14 oktober 2010

Herfst

Ik heb het koud, misschien moet ik een trui aandoen? De kachel staat in elk geval aan want in het noorden is het herfst. Dit is ons uitzicht een paar minuten geleden. Beetje jammer van de ongelijke horizon.


Mijn 7 jaar geluk ging deze week denk ik nog niet in. Dinsdagochtend had ik met m'n moeder en de kinderen gewandeld. Toen ik de huissleutels wilde pakken waren die er niet. Ik vergeet ze nooit! De huismeester heeft jammer genoeg geen loper of extra sleutel. Een raampje intikken vond ik wat te ver gaan. Dus de hele dag bij m'n vader geweest. Was erg gezellig. Jammer alleen dat de kinderen niet wilden slapen. We vermaakten ons gelukkig goed met knuffels en een doos playmobil van vroeger.

Gisteren ben ik met Sophie en m'n vader tamme kastanjes wezen rapen. Dat doen we elk jaar rond half oktober. Vorig jaar hadden we 6 kilo! Ik geef dan ook wat aan m'n moeder want verder eet niemand ze hier. Er waren veel bomen gekapt maar er waren er nog meer dan genoeg over waar kastanjes lagen. Ik vind ze gekookt het lekkerst, of ongeschild met wat inkepingen even in de oven. Het nadeel is dat er soms wormpjes inzitten. Daarom was ik de kastanjes eerst en gooi ik alle kastanjes met een gaatje (van de worm) of beschadiging weg. Dit jaar geen 6 kilo trouwens. Ik had al erg veel hazelnoten gegeten dus doe ik het rustig aan met de kastanjes.

Gisteren kreeg ik ook mijn bestelling van VanMarieke binnen. Ik had 3 FQ besteld, een klein stukje stof, een pakketje om knoopjes te maken en nog wat kleine dingetjes. Straks de tafel opruimen en dan kan ik aan de slag!

2 opmerkingen:

  1. Hoe doe je dat kastanjes koken ? Ik heb namelijk over me een heel groot park met veel kastanjes en een leuk recept ermee zou ik plezant vinden !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @'Me'
    Ik haal eerst de schil van de kastanjes. Daaronder zit nog een dun vlies/schilletje. Naarmate de kastanje ouder is, wordt dit droger en wat harder en dan is het makkelijker te verwijderen. Tijdens het koken laat het vlies ook vaak losser. Ik kook ze een minuut of 5 en eet ze dan als tussendoortje. Je kan er ook puree van maken. Poffen doe je door een kruis of paar sneetjes in de schil te maken en dan een tijdje in de oven tot de sneden wat beginnen te krullen. Qua temperatuur en tijd doe ik altijd maar wat. Je kan alleen tamme kastanjes eten! Geen paardekastanjes.

    BeantwoordenVerwijderen