Pagina's

vrijdag 20 augustus 2010

Hoe maak ik een rozet

Ik heb eens een yoyo proberen te maken zonder yoyo-maker. Dat lukte me niet want de rand van de stof verdween niet naar binnen zoals het in de uitleg stond. Het lelijke randje bleef zichtbaar en het resultaat zag er niet uit. Daardoor kwam ik op het idee van wat ik uit zal leggen.

Bepaal hoe groot je de rozet wilt maken. Knip een cirkel uit de stof die 2x de doorsnee heeft van de rozet. Als afwerking maak je een kleine rozet, knip hier ook stof voor uit.

Maak een knoop in het einde van de draad. Rijg nu de draad langs de hele omtrek van de cirkels en trek deze aan. Je doet dit met beide cirkels. Het ziet er dan als volgt uit.

Ik zet het midden nog vast met een paar steken zodat het goed vast zit. Dat zou te zien moeten zijn op bovenstaande foto, zoek de naald... Hecht daarna af. Na het afhechten van de kleine rozet knip je de draad niet af maar naai je ze meteen aan elkaar.

Je kan ze overal opnaaien of er een broche van maken. Mogelijkheden zat. De blauw-groene is deels gemaakt van de stof van een rompertje, stretch stof werkt dus ook erg goed.

3 opmerkingen:

  1. Zo staan ze ook in een boek van
    tilda, heb er vorige week ook een aantal gemaakt.
    Vroeg mij af, wanneer mag ik jou je kadootje sturen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk zeg, echt heel erg mooi gemaakt. Bedankt voor je tips, zo ga ik het ook eens proberen.

    groetjes Adriana

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor de uitleg!
    http://vrolijkbyleen.blogspot.be/2014/03/stoffen-broche.html
    Groetjes,
    Leen